İstanbul trafiğinden ekonomiye darbe: Yıllık 7 milyar dolar zarar

“`html

İstanbul’da Trafik Sorunları ve Ekonomik Etkileri Üzerine Önemli Açıklamalar

İstanbul’da, nüfus artışı ve buna bağlı olarak yükselen araç ihtiyacı, yanlış sürüş alışkanlıkları ile yetersiz altyapı, kentin trafik sıkışıklığını artıran temel nedenler arasında yer alıyor. Trafik kazalarının ve sıkışıklıkların, ülke ekonomisine olan etkisi ise her yıl dikkate değer bir boyuta ulaşıyor.

İstanbul Okan Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölüm Başkanı Doç. Dr. Selim Dündar’ın “Karayolu Güvenliği Günü ve Trafik Haftası” vesilesiyle yaptığı açıklamalara göre, İstanbul trafiği, taşıt talebinin yol kapasitesini aşması nedeniyle önemli sorunlar yaşıyor.

Dündar, hatalı park etme, şerit değişiklikleri ve yanlış manevraların da sıkışıklığı artırıcı unsurlar arasında olduğunu belirtti. “İstanbul’daki trafik sorunları, her yolun sınırlı bir kapasitesinin olması gerçeğiyle bağlantılı. Kapasitenin üstünde bir taşıt sayısının ortaya çıkması, elbette ki trafik sıkışıklığına yol açıyor. Araç sayısı artınca, bu sıkışıklığın etkisi de daha belirgin hale geliyor.” dedi.

Trafik sıkışıklığının ekonomik kayıplarının çok boyutlu olduğunu vurgulayan Dündar, “Trafikte harcanan her 10-15 dakika, finansal olarak büyük bir etki yaratıyor. Bu tür ekonomik kayıpları hesaplamak için, o bölgedeki gayrisafi yurtiçi hasılayı, o bölgede çalışan insan sayısına bölerek bir dakikalık kazanç ya da kayıp miktarını bulmak mümkün.” şeklinde konuştu.

Ek olarak, yakıt maliyetleri, araç aşınmaları, çevre kirliliği, kaza riski ve psikolojik etkilerin de trafik maliyetlerini artıran diğer faktörler olduğunu söyleyen Dündar, İstanbul Ticaret Odası (İTO) ve İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) iş birliğiyle bu konularda araştırmalar yapıldığını aktardı. Dündar, İstanbul’daki trafik sıkışıklığının yıllık maliyetinin yaklaşık 6 milyar dolar civarında olduğunu belirterek, “Bu verilerin güncellenmesi şart. Son 10 yıl içinde pek çok değişim yaşandı; özellikle teknoloji ilerledikçe sürücüsüz ve elektrikli araçlar hayatımızda yer almaya başladı.” dedi.

Dündar, uluslararası bir araştırmada İstanbul’un dünya genelindeki trafik yoğunluğunda birinci sırada yer aldığını vurgulayarak, “İstanbul’da bir kişi, bir yıl boyunca trafik içinde fazladan 105 saat geçiriyor. Bu süre, bireylerin başka faaliyetlerde bulunabilmesi için kayda değer bir zamandır.” ifadelerini kullandı.

Çözüm: Altyapıyı Büyütmek Değil, Talebi Yönetmek

Doç. Dr. Selim Dündar, İstanbul’da trafik yoğunluğunun yalnızca yeni yollar yaparak çözülemeyeceğini belirtti. Şu anda var olan altyapı ile birlikte, kavşakların ve geçitlerin durumunun değiştirilmesi gerektiğini açıklayan Dündar, “Yeni yollar yapmak, mevcut sorunları ertelemiş oluruz. Bir kavşakta iyileştirme yaparsak, başka bir noktada daha büyük sorunlarla karşılaşabiliriz.” şeklinde uyarıda bulundu.

Dündar ayrıca, trafik sıkışıklığını azaltmak için çalışma saatlerinin yeniden düzenlenmesi gerektiğini önerdi. “Özellikle sabah ve akşam saatlerinde trafiğin yoğunlaştığını gözlemliyoruz. İnsanlar benzer saatlerde işe gidiyorlar, bu nedenle 7-9 arası trafik yoğunluğu yüksek. Özel sektörle iş birliği yaparak farklı mesai saatleri belirlemek, trafik yükünü hafifletebilir.” dedi.

Özellikle toplu taşıma kullanımı teşvik edilmelidir. İstanbul’da ortalama bir araçta sadece 1,5 kişi bulunmakta, bu da trafiği olumsuz etkiliyor. Bu durumu değiştirmek için, toplu taşıma sistemlerinin kalitesinin artırılması şart.” diyerek, alternatif ulaşım araçlarının kullanımının önemine değindi.

Trafik İhlalleri ve Toplumda Normalleşen Riskler

Trafikte Haklarım Derneği Başkanı Yasemin Usta, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine atıfta bulunarak, trafik kazalarının %89’unun sürücü hatalarından kaynaklandığını belirtti. Usta, trafik kurallarına uyulmamasının, toplumda nasıl normalleştiğine dikkat çekti.

Aşırı hız, şerit ihlalleri ve kavşak geçişi gibi ihlallerin sıkça yaşandığını kaydeden Usta, insanların “kural ihlali yaparken bu durumun sonuçlarını düşünmediklerini” ifade etti. “50 km mesafeyi aşırı hızla kat etmek, zaman kazandırsada hayatı tehlikeye atmanın ne anlamı var?” diye sordu.

Son olarak Usta, 2015’ten bu yana trafik kazalarında 60 binden fazla kaybın yaşandığını, 3 milyondan fazla kişinin ise yaralandığını belirtirken, güvenli bir trafik bilincinin oluşturulması gerektiğinin altını çizdi.

“`

Related Posts

Duygular tercüme edilebilir mi? Ya da öznenin duygusu tarihin hatırlatıcısı olabilir mi?

Başkasının hayatı bize ne anlatır? Ya da başka bir kültürde başka bir dilin içinde sunulan görsel metin hepimiz için aynı derecede okunaklı mıdır? Metni görür, dilini çözer, duygusunu yerleştirir, yerleştirdiğimiz duyguyu deneyim hanemize kolaylıkla dahil eder miyiz? Bu soruların cevabını önemsiyorum. Çünkü internet ile birlikte elinde akıllı telefonu, masasında bilgisayarı ve sınırsız internet paketi olan faniler olarak –sakın yanlış anlaşılmasın dizi filmdeki fanilerden bahsetmiyorum- her birimiz

TEMU’nun temsilcileri Ticaret Bakanlığına çağrıldı

Çin Halk Cumhuriyeti merkezli e-ticaret platformu TEMU’nun yetkilileri, “Uzaktan İletişim Araçları Yoluyla Piyasaya Arz Edilen Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimi Yönetmeliği” kapsamındaki yükümlülükleri hatırlatılmak üzere Ticaret Bakanlığı’nda toplantıya çağrıldı.

TEMU temsilcileri Ticaret Bakanlığı’na çağrıldı

Çin Halk Cumhuriyeti merkezli e-ticaret platformu TEMU’nun yetkilileri Ticaret Bakanlığı’na ibr toplantıya çağrıldı. Toplantıda, Haziran 2024’te Türkiye pazarına girerek internet üzerinden satış yapmaya başlayan TEMU’nun, 1 Nisan itibarıyla yürürlüğe …

Memur alımında yeni dönem, önemli değişiklikler yapıldı!

Memur olmak isteyenlerin yakından takip ettiği bir kriter daha değişti. KPSS ile aldıkları puanla atanamayan memur adaylarına her geçen gün yeni bir kriter geliyor. Anayasa Mahkemesi’nin 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’ye (KHK) ilişkin iptal …

Trafiğe nisanda 191 bin 983 aracın kaydı yapıldı

Trafiğe nisanda 191 bin 983 aracın kaydı yapılırken, 3 bin 978 aracın kaydı silindi, böylece trafikteki toplam araç sayısı 188 bin 5 adet arttı.

Resmi Gazete’de yayımlandı: Memur olmak isteyenleri ilgilendiriyor, çalışma şartlarında önemli değişiklik

Resmi Gazete’de yayımlanan torba yasa ile memuriyette kritik düzenlemeler yürürlüğe girdi. 35 yaş sınırı getirildi, bakan müşavirliği sistemine yeni kurallar eklendi, uzman ve uzman yardımcısı istihdamına dair çerçeve çizildi. Ayrıca Anayasa Mahkemesi’nin iptal kararları doğrultusunda birçok maddede değişiklik yapıldı.